Kapcsolat


E-mail:  nekinem@csakneked-elektronika.hu

just4youelectronics@gmail.com

tel/sms:  +36303854066

Megosztás

vezérlések forgó kódkapcsolóval

2012.11.03.

Legújabb fejlesztésünkkel a forgó kódkapcsoló szolgáltatta digitális kódokat használhatjuk fel irányfüggő bemenetként például motorok oda-vissza forgatására, vagy saját menürendszerben lépések közti le-fel mozgásokra.


A forgó kódkapcsoló egy potméterhez hasonló alkatrész azzal a lényeges különbséggel, hogy tengelye végállás nélkül folyamatosan körbe forgatható mindkét irányban. Ennek a forgatásnak a hatására meghatározott 2 bites kódokat váltogat a kimenetein, amelyből megfelelő jelfeldolgozás után a forgatás irányával és mértékével arányos kimeneteket kaphatunk.

Mire lehet ezt használni konkrétabban? Ezt az alapelven kívül a hozzárendelt kimenetek típusa és száma határozza meg.

Van egy "jobbra" és egy "balra" kimenetünk, amelyek a kapcsoló 360°-os fordulatára a feldolgozás első lépcsőjében kb 15 impulzust adnak ki, természetesen csak a forgatógomb forgásirányának megfelelően. Egy jelformálás/időzítés után akár egy optocsatolóval ezek az impulzusok önmagukban elegendőek lehetnek bizonyos menürendszerek léptetésére. 

A kapcsoló a forgatáson kívül a tengelyirányú nyomásra nyomógombként is funkcionál, amivel a fenti példában az "enter" funkció betöltésére is alaklmas.

Ha megfelelő időzítéssel folyamatossá tesszük a kimeneteket a forgatás idejére, akkor megfelelő relékkel egyenáramú motorok működtethetőek vele.

Erre nézzünk gyakorlati példákat.

Egyik autós felhasználási mód lehet, ha egy digit-klímás rendszerben meghibásodik a terelő-motorokat működtető elektronika, vagy egy új rendszert épít valaki. Mondjuk 3 terelő-mozgató motort szeretnénk működtetni egy ilyen kapcsolóval. Akkor 3 motor kimenettel, és ennek megfelelő "menüvel" készül a vezérlő modul. Egyik üzemmódban (amelyeket ezesetben 3 LED jelez) a szélvédőre/ vagy utasokra irányuló befúvás motorja állítható a kapcsoló forgató-gombjának megfelelő irányú és idejű elfordításával. Ha egyet nyomunk a gombon tengelyirányban (vagyis az "enter"-t), azzal lapoztunk a második kimenethez, amivel a lábra/vagy fel áramlási irány állítható. Tovább lapozva a menüben a LED ismét jelzi, hogy melyik funkcióra váltottunk. Ezesetben a harmadik motorral a kinti levegő / vagy benti keringetés üzemmódot tudjuk állítani .

Ebben a példában tehát egy 3 menüs, motor kimenettel készülő modul a megoldás.

Emeljük a motorok számát.  Képzeljünk el egy veterán autót, ahol az oldtimer minősítés feltétele a korhű állapot. Ettől eltérni még az utólagos extrák kedvéért sem szabad. Ha tehát a tulajdonos elektromos ablakemelőket szeretne, annak kapcsolóival nem csúfíthatják el az eredeti kárpitot. 

Mi van akkor, ha ajtókon belül a motoros része megoldható a dolognak, és így eltüntethető az eredeti tekerőkar tengelye? Mechanikailag azt kell megoldani ezután, hogy a tekerőkar a mi kódkapcsolónkat forgassa. Ezután a modul a tekerőkar forgatására annak irányától függűen fogja a beépített elektromos ablakemelőt működtetni. A tengelyirányú megnyomással "lapozunk" a következő ajtóhoz, így ha először a bal első, akkor most a jobb első ajtó ablakát tudjuk ugyanazzal a tekerőkarral vezérelni. A 4 motor és a 4 menüs modul azt az esetet feltételezi, amikor 4 ajtós a jármű, mindegyik ajtajában elektromos ablakkal. Természetesen a menü csak a vezetőt illeti meg, de ettől az ugyanilyan átalakítással beépített ajtónkénti tekerőkarok az adott ajtó ablakát ugyanezen modulon keresztül működtethetik, ott csak az "enter" funkció nincs értelmezve.

Mennyi motor működtethető egy ilyen modullal? 

Elvileg akármennyi, egymás után sorban. Egy alap egység 10-es menüvel bír, tehát egymás után 10 különböző motor működtetésére képes, de ezek egymás után fúzhetőek. Így akár 20-30 motorra is lenne mód, de ha éppen az 5-ös után az 1-es motorral kell állítani valamit, akkor kényelmetlen egy 20 menüpontos rendszerben az enterrel 16-ot lépni.

A motorokhoz hasonlóan vezérelhetőek más alkatrészek is, amelyek polaritás-váltással két ellentétes mozgást végeznek.

Ilyen sokszereplős felhasználási példa lehet egy vasútmodell terepasztal. Daruk le-fel, jobbra-balra, váltók, mozdony fordítók stb, mindez egyetlen forgó gombbal vezérelve. 

Ezek a példák remélhetőleg elég szemléletesek ahhoz, hogy a lényegét megjegyezve adott esetben eszébe jusson  bárkinek, aki hasonló típusú problémára keres megoldást. 

vissza