2012.12.02.
Az utólag felszerelt menetjelző lámpák közül kevés felel meg a KRESZ előírásoknak, és gyakran a józan észnek sem.
A szabályos működtetésre ad lehetőséget ez a modul, amely szabályosan bekötve maradéktalanul szabályossá teszi a DRL lámpát.
Induljunk ki abból, hogy a leggyakrabban LED-es menetjelző lámpák egyszerre szolgálják a közlekedés biztonságát (azzal, hogy nem lehet lámpa nélkül közlekedni), és a környezetvédelmet (azzal, hogy a két tompított 110W-ja, és a helyzetjelzők kb 40W-ja helyett összesen 10-20W-tal terhelik a hálózatot, így kevesebb energiát kell a generátornak előállítania), mindeközben az optikai kialakításuk folytán szemből könnyebben észrevehető, mint a tompított fény. Éjszaka viszont zavaró, ezért tilos a használata.
Sok félreértés adódik abból, hogy egyes gyári fényszórókban a helyzetjelző és a menetjelző egy lámpába lett integrálva. A menetjelző funkciója azonban ezeknek is teljesíti a rá vonatkozó előírást.
Gyakran már maga a lámpa sem felel meg az előírásoknak az RL és az E minősítés hiányában.
A fogyasztóvédelemre tartozna, de itt is említést érdemel az a megtévesztő gyakorlat, amit egyes forgalmazók a "seems like RL" csomagolással valósítanak meg, azaz "úgy néz ki, mint az RL lámpa", de nem az ! Tehát, közúti közlekedésre eleve alkalmatlan.
Egy ilyen E és RL jelzés nélküli lámpa működtetése eleve magában hordozza egy közúti ellenőrzésnél a műszaki vizsgára berendelés esélyét. Sokan ezt még tetézik a szabálytalan bekötéssel.
Mi kell tehát ahhoz, hogy jogosan használhassuk a tompított helyett az RL (DRL) lámpát?
Induljunk ki abból, hogy a lámpa önmagában megfelelő, és a felszerelés is a jogszabály engedte keretbe belefér.
A bekötés vonatkozásában vannak apró értelmezési különbségek a jogszabály "magyarítása" folytán. Abban mindenki egyetért, hogy a tompított, a távolsági, és a ködfényszóró egyidejűleg nem működtethető a DRL lámpával. Ezt gyakran a beszerelők azzal az egyszerűsítéssel oldják meg, hogy "már a helyzetjelzővel sem".
Pedig a felhasználó szempontjából hasznos lenne ez az üzemmód, amikor még nem sötétedik, tehát még spórolnék a tompítottal, de a helyzetjelző sem ártana, hogy hátulról is észrevegyenek időben, például enyhén borult idő, vagy erdei útszakasz esetén.
Hasonló "könnyített beszerelés" motiválja azt a gyakorlatot is, hogy a gyújtás bekapcsolására, és nem a járó motorhoz, vagy a jármű valós elmozdulásához kötik a bekapcsolást.
A jogszabály "a jármű menetkész állapotban van" megfogalmazása nem nagyon ésszerű, így a műszaki vizsgán is elfogadják a gyújtásra már bekapcsolódó RL lámpát.
Az igazán elegáns megoldás mégis az, ha csak a motor beindulásakor kapcsol be a lámpa, és annak megállításakor kikapcsol. Gondoljunk egy szervíz tevékenységre, amikor a javítás során szükség van a gyújtás tartósan bekapcsolt helyzetére. Olyankor nem túl lelkesek a szerelők, ha zavarja őket a kikapcsolhatatlan RL lámpa.
A másik körülmény, amit mérlegelni kell, az az akkumulátor, és maga a lámpa kímélése. Ilyen szempontból is felesleges az izzítás-indítás fázisában világítania a menetjelzőnek.
Mindezek szabályos és automatikus figyelembevételével készült az RL vezérlő modul. A lámpa bekapcsolása az olajgomba, vagy a töltésjelző lámpa jele alapján történik a motor beindítása után, és a motor leállítását követően néhány másodpercen belül kikapcsol. Ugyanezzel megvalósítható a gyújtás+kézifék általi vezérlés is, ehhez azonban még fel kell nőnie a jogszabályainknak.
Szintén kikapcsol a fenti 3 fényszóró bármelyikének bekapcsolása után kb 2 másodpercen belül, így még a jogszabály engedte "fénykürttel együtt" működtetést is megengedve. Magyarul a fénykürt villogtatása nem befolyásolja az RL lámpát, ha azonban húzva tartjuk a fénykürt karját, azt bekapcsolt reflektornak értelmezi, így kb 2 s múlva kikapcsolja a menetfényt.
Az univerzális bekötést 3 pozitív és 3 negatív bemenet biztosítja, ide kell bekötni a fényszórókat, az olajgombát, kézifék kapcsolót stb, ezek bármelyike az RL lámpa kikapcsolását eredményezi.
Kompromisszumos megoldás lehet a bemeneti információt a benzinpumpáról venni, ilyen esetre egy hosszabb késleltetéssel készült modul biztosíthatja, hogy mondjuk 5 másodpercnél rövidebb nyomás feltermelés ne váltsa ki a lámpa villogását.
Az ide vonatkozó előírások közül az eredeti 6/1990-es jogszabály a Nemzeti Közlekedési Hatóság www.nkh.hu oldalán található.
Gyakorlatban leghasználhatóbb az Autótechnika, benne Gál István cikke:
http://autotechnika.hu/cikkek/9220,a-nappali-menetjelzo-lampa-hasznalata.