Kapcsolat


E-mail:  nekinem@csakneked-elektronika.hu

just4youelectronics@gmail.com

tel/sms:  +36303854066

Megosztás

vontatáshoz

2012.12.27.

vontatáshoz

Az utánfutó vontatásával kapcsolatban a két fő megoldandó feladat elektromos szempontból a jármű elektromos hálózatát védő kapcsolat az utánfutóval, és az irányjelzés megfelelő visszajelzése. Ezekre sokféle megoldás van a piacon. Néhány speciális esetre kidolgoztuk a megoldást.

Az utánfutó irányjelzőinek visszajelzésére szintén sokféle megoldás kapható. Ahol hiány mutatkozott a kereskedelemben, az a régebbi villogóautomatás modellek visszajelzései. Egyes típusoknál a kormánykapcsoló és az index automata egy szerkezeti egységbe lett építve, illetve az automata onnan kihúzható, de nem hozzáférhető a "49a" kivezetés.  Ezekhez a modellekhez 3 féle index automatát kínálunk, amelyek eredetileg a spanyol Nagares gyár termékei, egy kis kiegészítő elektronikát beleépítve komplett "utánfutó visszajelzős index automata"-ként kínáljuk  a Bosch 3 lábú, a japán 3lábú és a francia 4 lábú automaták helyére. A visszajelzésre egy LED szolgál, aminek a vezetékei közvetlenül az automatából jönnek, így semmilyen további bekötést, szaktudást nem igényel a beszerelésük.

A korszerűbb típusok utánfutó aljzata csak elektronikai modulon keresztül köthető össze a jármű hálózatával teljes nyugalommal. Sok bátor önjelölt mesterember van már túl a "Wartburghoz is megcsináltam, mi baja lehet ennek" dilemmáján, és amikor egy zárlatos kölcsön utánfutó nyomán keletkezik egy autó elektronikai rendszerében akár többszázezer forintnyi hiba, akkor megy a vakarózás, hogy talán nem kellett volna ennyire bátornak lenni, sokkal inkább szakszerűnek.

Nos a szakszerű bekötéshez néha elegendő néhány tranzisztorral erősített relé és biztosíték, komplett megoldásokkal pedig szinte valamennyi vonóhorog gyártó szolgál.

Ebben a szegmensben is a kivételek jelentik a kihívásokat. Ezekkel szoktak bennünket megkeresni, és igyekszünk a lehető leggyorsabban megoldást  találni.

Csak néhány példa:

A Kresz az irányjelzés visszajelzését hang, vagy fényjelzés formájában írja elő. Akad olyan jármű, ahol a teljes bekötés megoldható hátul a lámpáknál, de egy bekárpitozott, ülésekkel, bútorokkal, laborral stb beépített, vagy más miatt speciális felépítményen keresztül a műszerfalig eljuttatni egy vezetéket lehetetlennek tűnik. Ebben az esetben egy rádiófrekvenciás adó-vevő párral oldható meg a visszajelzés. Érdemes kétcsatornás megoldást választani abban az esetben, ha még a csatlakoztatott utánfutó lekötéséről is szeretnénk informálni a riasztó rendszert.

Ez a másik feladatkör, ami felmerülhet vonóhoroggal kapcsolatban. Ide vonatkozó modulunk figyeli a csatlakoztatott utánfutót, így vontatás alatt képes a tolatóradar és a hátsó ködzárófény kikapcsolására, míg az utánfutó csatlakozás megszüntekor egy rövid negatív impulzust ad ki a riasztó számára.

További ínyencség a vontatással kapcsolatban, amikor egy 12V-os utánfutót egy cég járműparkjából a 12V-os, és a 24V-os járművekkel is vontatni szeretnének felváltva. Pláne ha a járműpark nem is állandó. Nyilván egy utánfutó miatt nem szeretnék átalakítani akár több tucat 24V-os autójukat. Erre az esetre lehet megoldás egy hordozható 24/12V-os átalakító, amit alkalomadtán az utánfutóra kell erősíteni. Kimenete szabvány 12V-os 7 pólusú aljzat, amihez csatlakoztatható a 12V-os utánfutó, míg bemenete 24V-os szabvány  dugó, amely bármelyik 24V-os , éppen vontatást végző járműhöz csatlakoztatható.

vissza